Efektívnosť je miera, ktorá vyjadruje, do akej miery daná činnosť prispieva k dosiahnutiu stanoveného cieľa. Na rozdiel od efektivity, ktorá sa zaoberá procesom, efektívnosť sa zameriava na výsledok. Odpovedá na kľúčovú strategickú otázku: „Robíme správne veci?“. Byť efektívny znamená venovať svoj čas a energiu tým úlohám, ktoré majú najväčší dopad na dosiahnutie vášho finálneho cieľa.
Prečo je efektívnosť dôležitejšia ako efektivita?
Zatiaľ čo efektivita je o rýchlosti, efektívnosť je o smere. Je to ten najdôležitejší prvok akejkoľvek stratégie.
- Určuje smer: Zabezpečuje, že všetko vaše úsilie smeruje k správnemu cieľu.
- Maximalizuje dopad: Pomáha vám sústrediť sa na tie aktivity, ktoré prinášajú najväčšie výsledky (viď Pareto princíp).
- Je základom stratégie: Samotná podstata strategického plánovania je vo výbere najefektívnejšej cesty k úspechu.
- Zabraňuje plytvaniu: Predchádza situácii, kedy by ste dokonale a efektívne robili niečo, čo je v konečnom dôsledku úplne zbytočné.
Ako byť efektívnejší?
Zvýšenie vlastnej efektívnosti si vyžaduje strategické a kritické myslenie. Pomôžu vám pri tom:
- Jasné stanovenie cieľov: Nemôžete byť efektívni, ak neviete, čo je vaším cieľom.
- Pravidelné prehodnocovanie priorít: Neustále sa pýtajte sami seba: „Je to, čo práve robím, tá najdôležitejšia vec, ktorú by som mal robiť pre dosiahnutie môjho cieľa?“
- Strategické myslenie: Vždy sa pýtajte „Prečo?“ predtým, ako sa začnete pýtať „Ako?“.
- Meranie výsledkov: Sústreďte sa na meranie skutočných výsledkov a dopadu, nielen na počet vykonaných úloh.
Efektivita bez efektívnosti je zbytočná
„Nie je nič tak zbytočné, ako robiť efektívne niečo, čo sa vôbec robiť nemá.“ Môžete mať najrýchlejšie a najúspornejšie auto na svete (efektivita), ale ak idete opačným smerom, nikdy do cieľa neprídete. Efektívnosť je o tom, uistiť sa, že idete správnym smerom.
⭐ Tip od Diskret Office
Našou najväčšou pridanou hodnotou pre klienta nie je rýchlosť, ale presnosť a správnosť úsudku. Predtým, ako urobíme akýkoľvek krok, v Diskret Office kladieme najväčší dôraz na stratégiu a efektívnosť. Vždy sa pýtame: „Je toto naozaj ten najlepší krok, ktorý klienta posunie k jeho skutočnému cieľu?“ Až keď sme si 100% istí, že robíme tú správnu vec (efektívnosť), začneme ju robiť správnym a najrýchlejším možným spôsobom (efektivita).
Súvisiace princípy v príručke
«Späť na zoznam pojmov
