+421 952 379 260 | info@diskretoffice.sk

Efektívnosť

« Back to Glossary Index

Efektívnosť je miera, ktorá vyjadruje, do akej miery daná činnosť prispieva k dosiahnutiu stanoveného cieľa. Na rozdiel od efektivity, ktorá sa zaoberá procesom, efektívnosť sa zameriava na výsledok. Odpovedá na kľúčovú strategickú otázku: „Robíme správne veci?“. Byť efektívny znamená venovať svoj čas a energiu tým úlohám, ktoré majú najväčší dopad na dosiahnutie vášho finálneho cieľa.

Prečo je efektívnosť dôležitejšia ako efektivita?

Zatiaľ čo efektivita je o rýchlosti, efektívnosť je o smere. Je to ten najdôležitejší prvok akejkoľvek stratégie.

  • Určuje smer: Zabezpečuje, že všetko vaše úsilie smeruje k správnemu cieľu.
  • Maximalizuje dopad: Pomáha vám sústrediť sa na tie aktivity, ktoré prinášajú najväčšie výsledky (viď Pareto princíp).
  • Je základom stratégie: Samotná podstata strategického plánovania je vo výbere najefektívnejšej cesty k úspechu.
  • Zabraňuje plytvaniu: Predchádza situácii, kedy by ste dokonale a efektívne robili niečo, čo je v konečnom dôsledku úplne zbytočné.

Ako byť efektívnejší?

Zvýšenie vlastnej efektívnosti si vyžaduje strategické a kritické myslenie. Pomôžu vám pri tom:

  • Jasné stanovenie cieľov: Nemôžete byť efektívni, ak neviete, čo je vaším cieľom.
  • Pravidelné prehodnocovanie priorít: Neustále sa pýtajte sami seba: „Je to, čo práve robím, tá najdôležitejšia vec, ktorú by som mal robiť pre dosiahnutie môjho cieľa?“
  • Strategické myslenie: Vždy sa pýtajte „Prečo?“ predtým, ako sa začnete pýtať „Ako?“.
  • Meranie výsledkov: Sústreďte sa na meranie skutočných výsledkov a dopadu, nielen na počet vykonaných úloh.

Efektivita bez efektívnosti je zbytočná

„Nie je nič tak zbytočné, ako robiť efektívne niečo, čo sa vôbec robiť nemá.“ Môžete mať najrýchlejšie a najúspornejšie auto na svete (efektivita), ale ak idete opačným smerom, nikdy do cieľa neprídete. Efektívnosť je o tom, uistiť sa, že idete správnym smerom.

Tip od Diskret Office

Našou najväčšou pridanou hodnotou pre klienta nie je rýchlosť, ale presnosť a správnosť úsudku. Predtým, ako urobíme akýkoľvek krok, v Diskret Office kladieme najväčší dôraz na stratégiu a efektívnosť. Vždy sa pýtame: „Je toto naozaj ten najlepší krok, ktorý klienta posunie k jeho skutočnému cieľu?“ Až keď sme si 100% istí, že robíme tú správnu vec (efektívnosť), začneme ju robiť správnym a najrýchlejším možným spôsobom (efektivita).

Súvisiace princípy v príručke

«Späť na zoznam pojmov
Diskret office

Začnite dôvernú konverzáciu a zistite, ako Vám môžeme pomôcť.

Dohodnúť si konzultáciu